Diberdayakan oleh Blogger.

Jumat, 24 Februari 2012

Pineview



Generasi anyar dari CPU Atom dengan kode name Pineview
Intel merencanakan akan mengeluarkan generasi baru dari CPU Atom dengan kode nama Pineview di pertengahan tahun kedua 2009. Pineview dilancarkan dalam dua versi, single core yang menyasarkan segmen netbook dan dual-core yang menyasarkan segmen nettop, menurut sumber DigiTimes.
Pineview akan dihasilkan dengan proses 45nm, sudah mengemas fungsi-fungsi northbridge, memory controller dan IGP. Digabungkan dengan southbridge Tiger Point yang anyar, platform netbook baru ini akan dinamakan Pine Trail-M yang akan dijual dipasaran dengan harga yang bahkan lebih murah lagi berbanding Intel Atom saat ini.
Dibandingkan platform Atom N270, reka body Pineview yang sudah mengintegrasikan southbridge dengan CPU dapat mengurangkan size motherboard sampai dengan 60%, dari 2.174 mm persegi (N270) menjadi 773 mm persegi, membolehkan pembuatan produk PC mudah alih yang berukuran lebih kecil.
Pineview juga akan menggunakan reka bentuk PCB empat lapis menggantikan enam lapis untuk menekan harga pengeluaran. Pineview akan mempunyai clock speed yang lebih tinggi dari Atom N270 (1.6 GHz) dan menyokong memori yang lebih cepat, naik dari DDR2 533 menjadi DDR2 667.
Walaupun Pineview tetap akan menggunakan GPU GMA 950 yang menurut nVidia tidak memberikan prestasi yang memuaskan, frekuensi inti dari GPU tersebut akan ditingkatkan dari 133MHz menjadi 200MHz.
Dari segi penggunaan kuasa, Pineview juga sedikit lebih baik dari Atom, mempunyai TDP maksimum 7 Watt, turun dari 8 Watt dengan penggunaan kuasa rata-rata hanya 2 Watt. CPU ini juga boleh digunakan tanpa memerlukan bantuan kipas pendingin.
Intel menolak untuk mengulas tentang produk-produk yang belum diumumkan.

0 komentar :

Poskan Komentar

Blog Archive